Publications

Materiali e tecniche tra Futurismo e Ritorno al Classico. Ricerche, analisi, prospettive, atti del convegno (Pisa, Scuola Normale Superiore, 20-21 giugno 2016), a cura di Margherita d’Ayala Valva, Austin Nevin, Mattia Patti, Francesca Rosi, Pisa, Scuola Normale Superiore, in corso di pubblicazione.

M. d’Ayala Valva, Matter matters: an unsolved problem in Boccioni’s art and poetics, in corso di pubblicazione sul «Getty Research Journal».

Materiali d’artista. Proposte per lo studio dell’atelier del pittore fra Otto e Novecento, a cura di M. d’Ayala Valva e J. Townsend, Pisa, Scuola Normale Superiore, in corso di pubblicazione.

C. Anselmi et al., Molecular and structural characterization of some violet phosphate pigments for their non-invasive identification in modern paintings, «Spectrochimica Acta, Part A», 2017, 173, 439-444. (ISSN: 1386-1425)

M. d’Ayala Valva, La tecnica pittorica negli scritti di Boccioni, in Umberto Boccioni (1882-1916). Genio e Memoria, cat. della mostra (Milano, Palazzo Reale, 23 marzo – 10 luglio 2016; Rovereto, Museo di arte moderna e contemporanea di Trento e Rovereto, 4 novembre 2016 – 19 febbraio 2017). Electa, Milano, 2016, pp. 239-242. (ISBN: 978-88-918-0798-4)

F. Modugno et al., Tecniche spettroscopiche non-invasive e micro-invasive per lo studio di materiali d’artista nell’atelier Grubicy-Benvenuti: l’identificazione dei pigmenti e leganti dei colori su una tavolozza pittorica, atti del convegno CESMAR 7, a cura di V. E. Selva Bonino, Saonara, Il Prato Publishing House, 2016, pp. 50-60. (ISBN: 9788863363319)

M. d’Ayala Valva, Documenti dall’archivio Lefranc. Il dossier Muzii, in Dall’olio all’acrilico, dall’Impressionismo all’arte contemporanea, atti del convegno CESMAR 7, a cura di V. E. Selva Bonino, Saonara, Il Prato Publishing House, 2016, pp. 137-168. (ISBN: 9788863363319)

F. Rosi, C. Grazia, F. Gabrieli, A. Romani, M. Paolantoni, R. Vivani, B. G. Brunetti, P. Colomban, C. Miliani, UV-Vis-NIR and micro Raman spectroscopies for the non destructive identification of Cd1-xZnxS solid solutions in cadmium yellow pigments, in «Microchemical Journal», 2016, disponibile on line doi:10.1016/j.microc.2015.07.025

C. Grazia et al., UV-Vis-NIR and microRaman spectroscopies for investigating the composition of ternary CdS1-xSex solid solutions employed as artists’ pigments, «Microchemical Journal», 2016, 125, 279-289.

F. Gabrieli et al., Micro-Raman and SER spectroscopy to unfold Lefranc’s early organic pigment formulations, «Journal of Raman Spectroscopy», 2016, 47, 1505-1513. (ISSN: 1097-4555)

More than Meets the Eye: New Research on the Estorick Collection, a cura di R. Cremoncini e M. Patti, catalogo della mostra, London, Estorick Collection, 23 settembre – 20 dicembre 2015, Estorick Collection, London, 2015. (ISBN: 9780956786852)

E. Buzzegoli, D. Kunzelman, M. Patti, Colori nuovi per una pittura moderna. Nuanciers e dossier di laboratorio dall’archivio storico Lefranc, «OPD Restauro», 2015, 27, pp. 92-112. (ISSN: 1120-2513)

V. Capogrosso et al., An integrated approach based on micro-mapping analytical techniques for the detection of impurities in historical Zn-based white pigments, «J. Anal. At. Spectrom.», 2015, 30, 828-838.

C. Marchese, Gli orrori della guerra e il sollievo dell’arte: l’esperienza di Benvenuto Benvenuti al fronte e durante la prigionia in Germania (1917-1918), in «Nuovi Studi Livornesi», XXII, 1/2015, pp. 31-55. (ISSN: 1591-7770)

Oltre il Divisionismo. Tecniche e materiali nell’atelier Benvenuti-Grubicy, a cura di M. Patti, Pacini, Pisa, 2015. (ISBN: 978-88-6315-853-3)

A. Nevin, S. Bellei, R. Fontana, F. Gabrieli, F. Rosi, C. Marchese, M. d’Ayala Valva, D. Kunzelman, E. Buzzegoli, and M. Patti, Futurist Painters– Interdisciplinary research on written sources, artists’ materials and paintings, in ICOM-CC 17th Triennial Conference Preprints (Melbourne, 15–19 September 2014) a cura di J. Bridgland, art. 1309, Paris, International Council of Museums (ISBN 978-92-9012-410-8).

F. Rosi, M. Patti et al., Designs and colors. Gerardo Dottori through non invasive investigations, in Gerardo Dottori: The Futurist View, catalogo della mostra, London, Estorick Collection, 9 July – 7 September 2014, Fabbri, Perugia 2014. (ISBN: 978-88-6778-028-0)

 

CONFERENCES

CONFERENCES

Stuttgart, Staatliche Akademie der bildenden Künste (10-11 November, 2016): “Expression and Sensibility. Art Technological Sources at the Rise of Modernity
Margherita d’Ayala Valva: “Paint for Painters, a Gap in Italian turn-of-the-century Academic Training, and Artists’ Self-Taught ‘Compensation Strategies’

Berlin, Technische Universität (7-9 luglio 2016): “Art History for Artists”
Margherita d’Ayala Valva: “Artists’ reading and copybook practice as a form of self-taught education”

Pisa, Scuola Normale Superiore (June 20-21, 2016)Materiali e tecniche tra Futurismo e Ritorno al Classico. Ricerche, analisi, prospettive

London, Estorick Collection (November 23rd, 2015), “Art and Science at the Estorick Collection”:
– R. Cremoncini, M., Introduction – the FUTURAHMA project at the Estorick Collection;
– 
M., Complicating the notion of “Ritorno al mestiere.” Futurist Writing on Technique;
– E. Buzzegoli, Painting Technique: an Unusual Perspective;
– C. Marchese, The Collection History through the Research in Italian Archives;
– M. Patti, Futurist Underdrawing: Multispectral Reflectographic Scanning;
– F. Rosi, A Non-invasive Multi-technique Approach for the Study of Estorick Paintings;
– A. Nevin*, D. Comelli, G. Valentini, Imaging Luminescence in Futurist Paintings from the Estorick Collection.

Florence, Opificio delle Pietre Dure (November 18th, 2015), “More than Meets the Eye. Nuovi studi e indagini sulla Estorick Collection”:
– R. Cremoncini, La Estorick Collection di Londra: una mostra nata da una nuova esperienza di collaborazione;
– C. Marchese, La storia della collezione attraverso le ricerche negli archivi italiani;
– E. Buzzegoli*, D. Kunzelman, Considerazioni sull’incidenza di alcuni restauri del passato sulle opere della Estorick Collection;
– M. Patti, Disegni e modifiche. Studi e scoperte sui dipinti della Estorick Collection;
– F. Rosi*, F. Gabrieli, Studi non invasivi con tecniche portatili dei dipinti della Estorick Collection;
– M. Fedi, Misure di 14C sul supporto ligneo dell’Idolo moderno di Umberto Boccioni.

Milan, Politecnico di Milano (November 13rd-14th, 2015), VII Congresso Internazionale Colore e Conservazione CESMAR7, “Dall’olio all’acrilico, dall’impressionismo all’arte contemporanea. Studi, ricerche, indagini scientifiche ed interventi conservativi”:
– M. d’Ayala Valva, D. Kunzelman, M. Patti, Documenti dall’archivio Lefranc. I cataloghi di vendita, il dossier Muzii;
– F. Modugno, I. Bonaduce, J. La Nasa, D. Kunzelman, F. Gabrieli, L. Cartechini, A. Daveri, B. Doherty, A. Romani, D. Buti, F. Rosi, I materiali d’artista: tecniche spettroscopiche non invasive e micro-invasive per lo studio di una tavolozza dell’atelier Grubicy-Benvenuti.

Wrocław, Poland, (September 1st-5th, 2015), 8th Congress on Application of Raman Spectroscopy in Art and Archaeology (RAA 2015):
F. Gabrieli*, D. Uldank, I. Bonaduce, S. Bellei, I. Degano, B. Doherty, C. Miliani, D. Kunzelman, E. Buzzegoli, D. Comelli, F. Modugno, M. Patti, A. Nevin, F. Rosi, Multi-analytical approach combining conventional Raman and SERS with fluorescence lifetime spectroscopy and HPLC for the study of twenty historical lake pigments.

Los Angeles, Getty Research Institute (June 23th, 2015):
M. d’Ayala Valva, Does Matter Matter? Investigating Umberto Boccioni’s reading/writing/painting practice.

Bergamo (June 14th-18th, 2015), XV Congresso Divisione di Chimica dell’Ambiente e dei Beni Culturali – Società Chimica Italiana Bergamo:
I. Degano*, P. Tognotti, F. Gabrieli, D. Uldank, I. Bonaduce, E. Buzzegoli, D. Kunzelman, C. Miliani, F. Modugno, F. Rosi, Combined vibrational and chromatographic study of historical lakes and dyes.

Chicago, Art Institute (May 17th-22nd, 2015), Seventh MaSC Workshop and Meeting (Users’ Group for Mass Spectrometry and Chromatography (MaSC):
D. Kunzelman, E. Buzzegoli, M. Patti, C. Marchese, D. Uldank, I. Degano, F. Modugno, M. D’Ayala Valva, F. Rosi, F. Gabrieli, A. Nevin, A Multi-Disciplinary Approach to Analysis of Historical Red Lake Pigment Samples (Poster Session).

Ferrara, Salone del Restauro (May 9th, 2015), Oltre il Divisionismo. Tecniche e materiali nell’atelier Benvenuti-Grubicy:
– M. Patti (with the collaboration of CNR-ISTM of Perugia and of the CNR-INO of Florence), Le indagini sui dipinti di Vittore Grubicy de Dragon. Approccio multidisciplinare e risultati;
– C. Marchese, I materiali dell’atelier Benvenuti-Grubicy della Fondazione Livorno;
– E. Buzzegoli, D. Kunzelman, Note tecniche sulla pittura di Vittore Grubicy de Dragon.

Pisa, Scuola Normale Superiore (May 7th, 2015), “Materiali d’artista. Proposte per lo studio dell’atelier del pittore fra Otto e Novecento” (“Artists’ Materials. The Study of the Painter’s Atelier in the Nineteenth and Twentieth Centuries”):
– M. d’Ayala Valva, Introduzione e apertura dei lavori. L’atelier del pittore, da teatro di oggetti ad archivio di fonti materiali. L’idea del convegno nel quadro delle ricerche FUTURAHMA;
– C. Marchese*, I. Bonaduce*, A. Lluveras, E. Buzzegoli, F. Rosi, F. Gabrieli, Studio multidisciplinare sulle preparazioni di Vittore Grubicy de Dragon a partire dai materiali dell’atelier.

Catania (April, 27th-30th, 2015), “Technart 2015. Non destructive and microanalytical techniques in art and cultural heritage”:
– F. Rosi*, F. Gabrieli, C. Grazia, A. Romani, M. Paolantoni, R. Vivani, B. Giovanni Brunetti, P. Colomban, C. Miliani, Vibrational and structural study of CdS-based pigments: implication for their identification on modern paintings (Oral presentation);
– V. Capogrosso*, D. Comelli, A. Nevin, S. Bellei, S. Mosca, L. Vaccari, E. Mitri, F. Gabrieli, L. Cartechini, F. Rosi, G. Valentini, Study of Zinc based paints using Synchrotron microscopies and complementary analytical techniques (Oral presentation);
– F. Gabrieli, D. Uldanck, I. Bonaduce, E. Buzzegoli, I. Degano, D. Kunzelman, C. Miliani, F. Modugno, F. Rosi, Combined vibrational and chromatographic study of historical lakes and dyes (Poster session).

Florence, Salone del Restauro (November 13rd, 2014), “Contemporary Art between Science and Conservation”:
M. Patti, Il progetto FUTURAHMA. Studio multidisciplinare delle tecniche pittoriche delle avanguardie italiane.

Glasgow (October 31st, 2014), 33rd International Conference Dyes in History and Archaeology:
D. Kunzelman*, E. Buzzegoli, M. Patti, C. Marchese, D. Uldank, I. Degano, I. Bonaduce, F. Modugno, M. D’Ayala Valva, F. Rosi, F. Gabrieli, A. Nevin, S. Bellei, A multi-disciplinary approach to analysis of historical red lake pigment sample.

Melbourne (September 16th, 2014), Triennal Conference of the International Council of Museums – Committee for Conservation (ICOM-CC):
A. Nevin*, S. Bellei, R. Fontana, F. Gabrieli, F. Rosi, C. Marchese, M. d’Ayala Valva, D. Kunzelman, E. Buzzegoli, M. Patti, Futurist painters: Interdisciplinary research on written sources, artists’ materials and paintings.

New York, Guggenheim (July 17th, 2014), one day conference organized by C. Stringari on the occasion of Guggenheim’s Exhibition Italian Futurism 1909-1944. Reconstructing the Universe:
– M. Patti, Planning and Variations of Futurist Compositions: Multispectral Reflectographic Scanning;
M. d’Ayala Valva, Grasping Words, assimilating routines and techniques of re-working. Artists’ reading-writing practices from Divisionism to Futurism;
A. Nevin, Mapping Fluorescence of Materials in Futurist Painting;
F. Rosi, A Non-invasive Multitechnique Approach for the Study of Futurist Paintings.

Madrid (June 12nd, 2014), 11th International Conference “ART’14. Non-Destructive Investigations and Microanalysis for the Diagnostics and Conservation of Cultural and Environmental Heritage”:
F. Gabrieli*, L. Cartechini, A. Daveri, D. Buti, B. Doherty,  A. Romani, C. Marchese, E. Buzzegoli, F. Rosi, Multitechnique Approach for the Non-Invasive Study of the Vittore Grubicy Collection.

Washington DC (February 20th-21st, 2014), Joint Conference of the Scientific Research Working Group and Painting Working Group of the ICOM-CC “The Non-Invasive Analysis of Painted Surfaces”:
A. Nevin*, S. Bellei, A. Cesarotto, D. D’Andrea, G. Valentini, D. Comelli, Advances in the In Situ Analysis of 19th Century Paintings using Fluorescence Lifetime Imaging.

Livorno, Fondazione Livorno (January 24th, 2014), “Oltre il Divisionismo. Tecniche e materiali nell’atelier Benvenuti-Grubicy”:
– M. Patti, Tecniche pittoriche in Italia all’inizio del XX secolo. Il progetto FUTURAHMA e gli studi su Grubicy e Benvenuti;
– M. d’Ayala Valva, Precetti e ricette. Evoluzione dialettica del pensiero critico di Grubicy fra idea e materia;
– C. Marchese, La catalogazione dei materiali dell’atelier;
– D. Kunzelman, E. Buzzegoli, Ipotesi di progetto diagnostico per un nucleo omogeneo di opere e materiali;
– A. Nevin, S. Bellei, Fluorescence Lifetime Imaging (FLIM) dei dipinti della Fondazione Livorno;
– F. Rosi, F. Gabrieli, Atelier Benvenuti-Grubicy: studio non invasivo mediante tecniche portatili puntuali.

New York, Istituto Italiano di Cultura (October 10th, 2013), Accademia Nazionale dei Lincei and U.S. Academy of Sciences symposium “Science and Innovation in the Study of Modern and Contemporary Art”:
M. Patti, Tecniche pittoriche, critica delle varianti e problemi conservativi. Tra Futurismo e Ritorno al classico (1910-1922).