Claudia Marchese

Claudia 1 rid 2Claudia Marchese is a post-doctoral fellow in Museology, Art Criticism and Restoration as part of the FUTURAHMA project.

She obtained a PhD from the Università di Pisa (2010) which focused on an examination of the politics, practices, major figures and important interventions on paintings in Lucca in the first half of the 19th C. She went on to obtain a Masters degree in the ‘Consevation and restoration of contemporary art’ from the Opificio delle Pietre Dure (Florence) (2012). She has worked with public organizations including the Soprintendenza of Lucca and Massa Carrara (2007-2013) on projects sponsored by the Ministry of Culture Heritage (Mibact) on the archiving of documents related to the history of preservation (ARISTOS) and on electronic documentation from conservation works (SICaR w/b), as well as on research focused on the history of conservation treatments and changes of specific works, also as part of exhibitions. Within a FIRB project entitled Da Cavalcaselle ad Argan: archivio per la cultura artistica e letteraria, she studied and transcribed travel notebooks written by Adolfo Venturi now conserved in the Scuola Normale di Pisa (2011-2012).

Publications:

C. Marchese, I. Bonaduce, E. Buzzegoli, F. Gabrieli, A. Lluveras, F. Rosi, Studio multidisciplinare sulle preparazioni di Vittore Grubicy de Dragon dai materiali dell’atelier alle opere, in Materiali d’artista. Proposte per lo studio dell’atelier del pittore fra Otto e Novecento, edited by M. d’Ayala Valva and J. Townsend, Pisa, Scuola Normale Superiore, to be published.

C. Marchese, R. Salis, Memory Saving: Documenting La Marrana Arteambientale’s Technology-based Installations, in Performing Documentation in the Conservation of Contemporary Art, proceedings, Fundação Calouste Gulbenkian, Lisbon, Portugal, 20-21 June, 2013, pp. 89-101.

More than Meets the Eye: New Research on the Estorick Collection, edited by R. Cremoncini and M. Patti, with the support of C. Adams, E. Buzzegoli, D. Kunzelman, C. Marchese, exhibition catalogue, London, Estorick Collection, September 23-December 20, 2015, Estorick Collection, London, 2015.

Dalla chiesa di San Romano alla Pinacoteca di Lucca: storia e interventi tra Otto e Novecento, in I dipinti di Fra’ Bartolomeo nel Museo nazionale di Villa Guinigi: storia e restauro, texts by C. Gulli, C. Marchese, T. Radelet, L. Colombini, Lucca, Musei Nazionali di Lucca, 2015, pp. 31-36.

Vittore Grubicy e la conservazione delle opere d’arte: teoria e prassi; M. d’Ayala Valva, C. Marchese, I materiali d’atelier del fondo Benvenuti-Grubicy della Fondazione Livorno; Supporti e preparazioni: tele, supporti provvisori, telai, preparazioni; E. Buzzegoli, D. Kunzelman, C. Marchese, La foderatura come prassi nel metodo di lavoro di Grubicy, in Oltre il Divisionismo. Tecniche e materiali nell’atelier Benvenuti-Grubicy, edited by M. Patti, Pacini, Pisa, 2015, pp. 41-62, 63-81, 181-189, 195-201.

A. Nevin, S. Bellei, R. Fontana, F. Gabrieli, F. Rosi, C. Marchese, M. d’Ayala Valva, D. Kunzelman, E. Buzzegoli, and M. Patti, Futurist Painters – Interdisciplinary research on written sources, artists’ materials and paintings, in ICOM-CC 17th Triennial Conference Preprints (Melbourne, 15–19 September 2014), edited by J. Bridgland, art. 1309, Paris, International Council of Museums (ISBN 978-92-9012-410-8).

S. Casarano, C. Ciummei, A. Del Bianco, A. Denza, C. Marchese, P. Mazzoli, M. Michelozzi, L. Montalbano, C. Nanni, F. Pace, La conservazione dei materiali cartacei e fotografici e la questione dei libri d’artista; A. Cadetti, S. Casarano, A. Felici, C. Fornari, M. Lanfranchi, C. Marchese, L. Musa, C. Todaro, Wall Drawings 445 e Wall Drawings 494 di Sol LeWitt. Si conserva il progetto o anche la sua esecuzione? Studio della fase progettuale, della tecnica esecutiva e dello stato di conservazione; A. Cadetti, S. Casarano, C. Fornari, C. Marchese, L. Musa, C. Todaro (a cura di), Sol LeWitt, Wall Drawings 445; Wall drawing 494. Intervista ad Andrea Marescalchi in Il futuro del contemporaneo. I cantieri del Master in Conservazione e Restauro delle opere d’arte contemporanee dell’Opificio delle Pietre Dure, edited by L. Montalbano and M. Patti, with the collaboration of G. Facchinetti Pulazzini, collana Problemi di conservazione e restauro. 39, Firenze, EDIFIR, 2013, pp. 25-31, 73-83, 145-149.

Lucca, due percorsi paralleli: le vicende conservative e i restauri ottocenteschi dei due dipinti di Fra Bartolomeo in San Romano, in «Polittico: Studi della Scuola di Specializzazione e del Dottorato di Ricerca in Storia delle Arti dell’Università di Pisa», Università degli Studi di Pisa, Dipartimento di Storia delle Arti, 6, November 2012, Pisa, Edizioni Plus, pp. 153-184.

Gli interventi di restauro fra Ottocento e Novecento, in Pittori a Lucca al tempo di Paolo Guinigi, Battista di Gerio in San Quirico all’Olivo, edited by A. d’Aniello, exhibition catalogue, Lucca, Museo nazionale di Villa Guinigi, July 6-January 6, 2013, Pisa 2012, pp. 88-94.

Michele Ridolfi e il restauro dei dipinti a Lucca (1819-1854), Tesi di Dottorato, tutor E. Spalletti, A. Gioli, Università di Pisa, Scuola di Dottorato in Storia delle Arti Visive e dello Spettacolo (22° ciclo 2007-2009), 2010.

L’Annunziata di Camaiore: storia dei restauri dall’Ottocento a oggi e L’utilizzo di SICaR w/b: Sistema Informativo per i Cantieri di Restauro, in Ecce Ancilla Domini. L’iconografia della Vergine Annunziata in Matteo Civitali scultore, exhibition catalogue, Camaiore, Museo d’Arte Sacra, July 25-September 30, 2008, Pisa 2008, pp. 75-86, 94-95.

Un Principe, una collezione, un restauratore. Il difficile rapporto fra Paolo Demidov e Mariano Luperini in «Amici dei Musei», anno XXXIV, N. 113-114, Gennaio-Giugno 2008, FIDAM, pp. 152-165.

La vicenda artistica in C. Marchese, P. Morelli, Il Duomo di San Miniato, collana mirabilia pisana, edizioni ETS, 2007, pp. 19-48