Margherita d’Ayala Valva

margherita 1 ridResearcher at Scuola Normale Superiore in Pisa. MA in History of Art at University of Florence (2001), PhD at Scuola Normale Superiore in Pisa (2006). Parallel to her research activity, d’Ayala Valva archived and ordered manuscripts and documents from the Ugo Bernasconi Archives, and developed for the Scuola’s “Laboratorio delle Arti visive” a database of the painter’s correspondence. She has conducted research and published on the history of collecting in early Twentieth-century Italy, artistic literature and the history and reception of artistic media. In particular, she examines artists as readers of ancient treatises and writers of their own handbooks of technical recipes. These studies of technical art treatises and artists’ notebooks are intertwined with her research on gastronomic treatises and artists’ gastronomic diaries. D’Ayala Valva plays a key role in the FUTURAHMA project, as primary archival researcher on printed materials and manuscripts, program manifestos, public speeches and correspondence. She is also responsible for examining the technical manuals that were written and read by the artists, as well as contemporary editions of historical treatises.

Selected publications:

Volumes

Materiali d’artista: l​’atelier del pittore ​nell’Otto e Novecento​, ed. M. d’Ayala Valva, J. Townsend,Pisa, Edizioni della Normale, 2017.

The Taste of Art. Cooking, Food and Counterculture in Contemporary Practices, ed. by M. d’Ayala Valva, Silvia Bottinelli, Fayetteville, University of Arkansas Press, 2017.

Ugo Bernasconi, Pensieri ai Pittori, Pisa, Edizioni della Normale («Testi e commenti», 7), 2008.

Ardengo Soffici-Ugo Bernasconi, Carteggio 1923-1960, Prato, Pentalinea («Quaderni Sofficiani», 14), 2008.

Archivio Bernasconi. Carteggi, manoscritti, documenti a stampa. Inventario (1874-1960), Pisa, Edizioni della Normale, 2005.

La collezione Sforni. Il «giornale pittorico» di un mecenate fiorentino, Firenze, Leo S. Olschki, 2005.

Ghiglia, Milano, Five Continents Editions, 2005.

Essays

M. d’Ayala Valva, Matter matters: an unsolved problem in Boccioni’s art and poetics, in «Getty Research Journal», 9 (2017), p. 93-110.

Documenti dall’archivio Lefranc. Il dossier Muzii, in Dall’olio all’acrilico, dall’Impresisonismo all’arte contemporanea, Conference proceedings CESMAR 7, ed. V. E. Selva Bonino, Saonara, Il Prato Publishing House, 2016, p. 137-168.

La tecnica pittorica negli scritti di Boccioni, in Umberto Boccioni (1882-1916). Genio e memoria, exhibition catalogue (Milan 2016) ed. F. Rossi, Milano: Electa, 2016, p. 239-242

Precetti e ricette. Evoluzione dialettica del pensiero critico di Grubicy fra idea e materia; Dietro al quadro. Le iscrizioni autografe di Grubicy come retroscena narrativo di un percorso artistico; with C. Marchese, I materiali d’atelier del fondo Benvenuti-Grubicy della Fondazione Livorno;  in Oltre il Divisionismo. Tecniche e materiali nell’atelier Benvenuti-Grubicy, ed. M. Patti, Pacini, Pisa, 2015, p. 19-39; 63-81; 245-252.

Rome 1911: the Living-Table, Picture of the Young Italian Nation, in A Taste of Progress. Food at International and World Exhibitions in the Nineteenth and Twentieth Centuries, proceedings of the conference (Bruxelles 2013), London, Ashgate, 2015, pp. 111-132.

A. Nevin, S. Bellei, R. Fontana, F. Gabrieli, F. Rosi, C. Marchese, M. d’Ayala Valva, D. Kunzelman, E. Buzzegoli, M. Patti,Futurist Painters – Interdisciplinary research on written sources, artists’ materials and paintings, in ICOM-CC 17th Triennial Conference Preprints (Melbourne, 15–19 September 2014) a cura di J. Bridgland, art. 1309, Paris, International Council of Museums (ISBN 978-92-9012-410-8).

Lo spirito dell’arte culinaria di Carl Friedrich von Rumohr, in Cibo, Estetica e Arte, ed. N. Perullo, Pisa, ETS, 2014, p. 113-127.

Una mappa delle nuove scuole nazionali su Emporium nel primo decennio del ’900: Carl Larsson, «seminatore di gioia» in terra scandinava, in Emporium: parole e figure tra il 1895 e il 1964, ed. M. Ferretti, Pisa, Edizioni della Normale, 2009, p. 435-463.

Touristic and Chauvinistic Perspectives on the Arctic in the Italian Popular Press. Some cases of literary and artistic reception, from the fin-de-siècle to the Fascist era, «Nordlit», 23, Spring 2008, p. 371-384.

«L’Arte del marmo» di Adolfo Wildt e di Ugo Bernasconi: le ragioni di un libro, in Anima mundi. I marmi di Adolfo Wildt, catalogue of the exhibit (Gemonio 2007) ed. Daniele Astrologo, Cinisello Balsamo, Silvana Ed., 2007, pp. 64-73.

Carrière par son élève Bernasconi, et une brève «liste de ses admirateurs» en Italie, in «Bulletin de la Societé des Amis d’Eugène Carrière», n. 17, April 2007, pp. 24-35.

Ernesto De Fiori : l’«italianità» di uno scultore berlinese di adozione (1884-1945), in «Exibart.studi»,Febbraio  2007: http://www.exibart.com/notizia.asp/IDNotizia/19684/IDCategoria/230.

Gli «scopi pratici moderni» del Libro dell’arte di Cennino Cennini: le edizioni primonovecentesche di Herringham, Renoir, Simi e Verkade, in «Paragone / Arte», a. LVI, terza serie, n. 64 (669), November 2005, p. 71-91.

Cézanne, Fattori e il collezionismo fiorentino del primo Novecento. Il caso Sforni, in Studi in onore di Leone Ambron, Firenze, Polistampa, 2004, p. 69-93.

Ugo Bernasconi e Adolfo Wildt: i Precetti e L’Arte del Marmo, in «Annali della Scuola Normale Superiore di Pisa», Classe di Lettere, IV, vol. VII, 1 (2002), p. 235-260.

Database

Il carteggio e il fondo archivistico di Ugo Bernasconi, banca dati per la consultazione online del carteggio Bernasconi: http://www.artivisive.sns.it/carteggio_bernasconi.html.

Talks

Chair of the conference Biblioteche d’artista. Apprendistato, formazione della conoscenza, pratiche di lettura nell’artista dell’Ottocento e del Novecento, Scuola Normale Superiore, Pisa, July 12, 2017: https://www.sns.it/eventi/biblioteche-d%E2%80%99artista

Paint for Painters, a Gap in Italian turn-of-the-century Academic Training, and Artists’ Self-Taught ‘Compensation Strategies’. The case of Gino Severini, Stuttgart, Staatliche Akademie der bildenden Künste (November 10-11, 2016): “Expression and Sensibility. Art Technological Sources at the Rise of Modernity

Artists’ reading and copybook practice as a form of self-taught education, Berlin, Technische Universität (July 7-9, 2016): “Art History for Artists”

“Noi pittori di oggi siamo tutti avventurieri senza appiglio, timone o bussola”. Colori per pittori, colori di pittori. Arte industria e mestiere in Italia al volgere di secolo, Pisa, Scuola Normale Superiore, June 20-21, 2016: Materiali e tecniche tra Futurismo e Ritorno al Classico. Ricerche, analisi, prospettive

Complicating the notion of “Ritorno al mestiere”. Futurist Writing on Technique, Study-day, Estorick Collection, London, November 23, 2015

Documenti dall’archivio Lefranc. Il dossier Muzii, (with Mattia Patti and Diane Kunzelman), CESMAR7 Conference, Politecnico di Milano, November 13, 2015

Does matter matter? Investigating Umberto Boccioni’s reading/writing/painting practice, Getty Research Institute, Los Angeles, June 23, 2015

Chair of the conference Materiali d’artista. Proposte per lo studio dell’atelier del pittore fra Otto e Novecento, Scuola Normale Superiore, Pisa, May 7, 2015

Grasping words, assimilating routines and techniques of re-working. Artists’ reading-writing practices between Divisionism and Futurism, Solomon R. Guggenheim Museum, New York, NY,  July 17th, 2014

Rome 1911: food in the open-air museum display, conference Food and Major Exhibitions in the 19th and 20th Centuries, Bruxelles, September 16-20, 2013.

Creative Kitchens: Art, Food, and the Domestic Landscape after World War II, panel, co-chair, CAA 101st Annual Conference, February 2013.

Il carteggio Ugo Bernasconi, conference Per una mappa e un criterio d’uso. Epistolari di artisti e critici fra XVIII e XX secolo, Scuola Normale Superiore di Pisa, May 7, 2008.

«Emporium» letto attraverso i suoi rimandi interni: Ghisleri-Gaffuri-Pica, conference Il Laboratorio delle riviste. Cronache e dibattiti dal Settecento al contemporaneo, Università di Roma Tre, April 7-8, 2008.

Touristic and Chauvinistic Perspectives on the Arctic in the Italian Popular Press. Some cases of literary and artistic reception, from the fin-de-siècle to the Fascist era, conference Arctic discourses, Tromsø, Norvegia, February 21-23, 2008.

Una mappa delle nuove scuole nazionali su Emporium nel primo decennio del ’900: Carl Larsson, «seminatore di gioia» in terra scandinava, conference Emporium: parole e figure tra il 1895 e il 1964, Scuola Normale Superiore di Pisa, May 30-31,  2007.

Europe’s periphery as a land of Primitives. The Scandinavians in the review «Emporium» and at the first Venice Biennales (1895-1911), conference Die Kunstgeschichte und die Herausforderung der Anthropologie, Eichstätt-München, May 13-19, 2007.

«Modern-praktische Zwecke» in Cennino Cenninis Handbüchlein der Kunst: Ausgaben des frühen 20. Jahrhunderts von Herringham, Renoir, Simi und Verkade, conference L’art et ses publics, Frankfurt am Main-München, April 18-25, 2004.

Cézanne, Fattori e il collezionismo fiorentino del primo ’900, conference on Leone Ambron, Firenze, Palazzo Pitti, October 24, 2002.